[:pl]ODTJ, czyli jak powinien wyglądać Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy[:]

[:pl]Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie doskonalenia techniki jazdy, taki ośrodek musi spełniać poniższe wytyczne:

1) obiekt szkoleniowy spełniający wymagania określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) lokal biurowy przeznaczony do obsługi klientów oraz przechowywania dokumentacji związanej ze szkoleniem.

Załącznik nr 1 z dnia (poz ) k 1 WYMAGANIA DLA OBIEKTU SZKOLENIOWEGO OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY

I. Ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego

1. Obiekt szkoleniowy powinien składać się z:

1) miejsca przeznaczonego do przeprowadzania zajęć teoretycznych, w tym: a) co najmniej jednej sali wykładowej:

 o powierzchni nie mniejszej niż 20 m2 ,

 wyposażonej w stoliki i miejsca siedzące dla każdej uczestniczącej w szkoleniu osoby,

 przystosowanej do szkolenia minimum 10 osób,

 oświetlonej, ogrzewanej i przewietrzanej,  odizolowanej od innych pomieszczeń,

 oznaczonej nazwą ośrodka doskonalenia techniki jazdy oraz napisem „Sala wykładowa”;

b) zaplecza socjalnego dla instruktorów i osób szkolonych zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie sali, o której mowa w lit. a, składającego się z węzła sanitarnego oraz pomieszczenia, w którym można czekać na kolejne zajęcia w zakresie doskonalenia techniki jazdy;

2) miejsca przeznaczonego do przeprowadzania zajęć praktycznych, w tym:

a) placu manewrowego,

b) co najmniej jednej płyty poślizgowej prostokątnej,

c) mechanicznego urządzenia destabilizującego tor jazdy, umieszczonego bezpośrednio przed płytą, o której mowa w lit. b, lub pojazdu właściwego dla prawa jazdy kategorii B wyposażonego w niebędące trolejami urządzenie, pozwalające na zmianę przyczepności do podłoża przednich lub tylnych kół pojazdu,

d) co najmniej jednej płyty poślizgowej, stanowiącej wycinek pierścienia o kącie rozwarcia nie mniejszym niż 120 stopni,

e) toru szkoleniowego,

f) toru ziemnego, jeżeli podmiot prowadzący szkolenie prowadzi szkolenie w zakresie doskonalenia techniki jazdy kierowców posiadających prawo jazdy kategorii A1, A2 i A,

g) przeszkód stałych, w szczególności: pachołków, tyczek, makiet przeszkód, umożliwiających zaaranżowanie sytuacji drogowych niezbędnych do realizacji zadań programowych.

2. Jeżeli w sali wykładowej prowadzi się jednocześnie szkolenie dla więcej niż 20 osób, to minimalna wymagana powierzchnia sali jest powiększona o 1 m2 – dla każdej osoby uczestniczącej w szkoleniu. Dziennik Ustaw – 10 – Poz. 91

3. Plac manewrowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, jest przeznaczony do prowadzenia zajęć polegających na nauce prawidłowego operowania kołem kierownicy i jeździe slalomem. Plac manewrowy powinien zapewniać bezpieczne wykonywanie zadań, a ponadto powinien spełniać następujące wymagania:

1) wymiary placu nie powinny być mniejsze niż 100 m długości i 20 m szerokości;

2) nawierzchnia placu powinna być równa, wykonana z asfaltu, betonu lub kostki brukowej.

4. Płyta poślizgowa prostokątna, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, oraz przestrzeń dookoła płyty powinny spełniać minimalne wymagania przedstawione na rys. 1.

5. Płyta poślizgowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. d, oraz przestrzeń dookoła płyty powinny spełniać minimalne wymagania przedstawione na rys. 2.

6. Nawierzchnia płyt, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b i d, powinna być:

1) równa, wykonana z asfaltu, kostki brukowej lub betonu;

2) pokryta farbami lub przygotowana w inny sposób oraz nawadniana za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania tak, aby nawierzchnia asfaltowa była bardziej śliska niż mokra, przy czym tafla lodowa nie jest właściwą nawierzchnią.

7. Tor szkoleniowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. e, oraz przestrzeń dookoła toru powinny spełniać następujące wymagania:

1) stanowić odcinek drogi wytyczony w sposób naturalny lub sztuczny o długości co najmniej 800 m;

2) posiadać równą nawierzchnię wykonaną z asfaltu, betonu lub kostki brukowej;

3) posiadać co najmniej trzy zakręty w prawo i trzy zakręty w lewo o różnej charakterystyce, w tym co najmniej jeden zakręt o kącie rozwarcia nie większym niż 90 stopni oraz jeden zakręt w lewo i jeden zakręt w prawo następujące tuż po sobie;

4) posiadać co najmniej jedno wzniesienie i spadek drogi o kącie podjazdu i spadku co najmniej 10%, umiejscowione na zakręcie drogi, z tym że zakręt powinien znajdować się na spadku drogi;

5) posiadać co najmniej jeden prosty odcinek drogi o kącie spadku co najmniej 10%, którego nawierzchnia może być pokryta farbami lub przygotowana w inny sposób oraz nawadniana za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania tak, aby nawierzchnia asfaltowa była bardziej śliska niż mokra, przy czym tafla lodowa nie jest właściwą nawierzchnią;

6) posiadać właściwe strefy bezpieczeństwa pozwalające na bezpieczne wykonanie ćwiczeń;

7) strefy jednego zakrętu w prawo i jednego zakrętu w lewo powinny być nawadniane za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania w stopniu powodującym znaczną zmianę przyczepności podłoża;

8) konfiguracja toru powinna umożliwiać wykonanie ćwiczeń z użyciem co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu.

8. Tor ziemny, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f, powinien składać się z przeszkód terenowych w postaci podjazdów, zjazdów, terenu grząskiego, ciasnych zakrętów.

9. Przestrzenie płyty poślizgowej, asfaltowej drogi dojazdowej, toru szkoleniowego oraz stref bezpieczeństwa muszą być równe i wolne od przeszkód drogowych, mogących doprowadzić do wywrócenia się pojazdu.

10. Droga dojazdowa do płyty poślizgowej powinna być wykonana z asfaltu, betonu lub kostki brukowej, powinna mieć długość co najmniej 100 m, może występować w formie łuku, pod warunkiem że jej ostatnie 50 m będzie w linii prostej. Szerokość drogi dojazdowej powinna wynosić co najmniej 3,5 m.

11. Teren obiektu szkoleniowego, o którym mowa w ust. 1, powinien być zabezpieczony przed dostępem osób postronnych, w szczególności ogrodzony. Dziennik Ustaw – 11 – Poz. 91 12. Na terenie obiektu szkoleniowego, o którym mowa w ust. 1, powinien znajdować się punkt ratownictwa wyposażony co najmniej w:

1) apteczkę pierwszej pomocy;

2) gaśnice przenośne i koce gaśnicze;

3) tablicę informacyjną z adresami i numerami telefonów służb ratowniczych;

4) środki łączności pozwalające na zawiadomienie służb ratowniczych. II. Ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego

1. Ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego powinien spełniać co najmniej wymagania określone w części I w ust. 1 pkt 1, 2 lit. b–g, ust. 2, 6 i 8–12. 2. Płyta poślizgowa prostokątna oraz przestrzeń dookoła płyty powinny spełniać minimalne wymagania przedstawione na rys. 3. 3. Tor szkoleniowy powinien:

1) stanowić odcinek drogi wytyczony w sposób naturalny lub sztuczny o długości co najmniej 400 m;

2) posiadać równą nawierzchnię wykonaną z asfaltu, betonu lub kostki brukowej;

3) posiadać co najmniej dwa zakręty w prawo i dwa zakręty w lewo o różnej charakterystyce, w tym co najmniej jeden zakręt o kącie rozwarcia nie większym niż 90 stopni oraz jeden zakręt w lewo i jeden zakręt w prawo następujące tuż po sobie;

4) posiadać właściwe strefy bezpieczeństwa pozwalające na bezpieczne wykonanie ćwiczeń;

5) strefy jednego zakrętu w prawo i jednego zakrętu w lewo powinny być nawadniane za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania w stopniu powodującym znaczną zmianę przyczepności podłoża;

6) konfiguracja toru powinna umożliwiać wykonanie ćwiczeń z użyciem co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu.

Rys. 1. Płyta poślizgowa w kształcie prostokąta wraz ze strefami bezpieczeństwa, stanowiąca element infrastruktury ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego

D20130091-12

Rys. 2. Płyta poślizgowa w formie pierścienia ze strefami bezpieczeństwa Wymiary płyty i stref bezpieczeństwa stanowią podstawę do projektowania płyty w kształcie wycinka pierścienia, stanowiącej element infrastruktury ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego

D20130091-13

Rys. 3. Płyta poślizgowa w kształcie prostokąta wraz ze strefami bezpieczeństwa, stanowiąca element infrastruktury ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego

D20130091-14

 

Tekst na podstawie: ‚DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 18 stycznia 2013 r. Poz. 91 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1) z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie doskonalenia techniki jazdy”

 [:]