[:pl]Aranżacja restauracji[:]
[:pl]
Przedstawiam garść przemyśleń na temat jak opracować funkcjonalny projekt wnętrza gastronomicznego.
Tematyka kulinarna przeżywa obecnie w Polsce swój renesans. Dzieje się to za sprawą programów telewizyjnych, takich jak „Kuchenne Rewolucje”, „MasterChef” i inne. Niebagatelną rolę odgrywa też blogosfera. Z pewnością wielu Polaków marzy o własnej restauracji, która pozwoli im zrealizować ambicje oraz zapewni stabilne dochody. Nie ulega wątpliwości, że wpływ na sukces przedsięwzięcia gastronomicznego mają wpływ takie czynniki jak jakość potraw, poziom obsługi, lokalizacja obiektu czy sposób zarządzania. Do tego dochodzi kwestia aranżacji i wystroju. Ponieważ zajmujemy się tym na co dzień postanowiłem podzielić się przemyśleniami dotyczącymi tego, jak zaaranżować restaurację by dobrze funkcjonowała. W artykule będzie mowa o pomysłach na część konsumpcyjną, strefa technologiczna z kuchnią to zupełnie inny temat.
Podział na strefy
Ułożenie miejsc siedzących przyczynia się w dużym stopniu do tego jak goście się czują podczas posiłku. Daje też możliwość stworzenia unikalnego środowiska społecznego. Tworząc projekt restauracji zwracamy uwagę na to aby wydzielić z dużej przestrzeni mniejsze układy. Zróżnicowane strefy zapewniają poczucie intymności i bezpieczeństwa. Chodzi o osiągnięcie ludzkiej skali, która zachęci do pozytywnych kontaktów pomiędzy gośćmi a personelem jak również pomiędzy różnymi grupami gości. Bardzo ważne jest również w jakiej odległości od siebie ustawione zostały stoliki. Jeżeli będą zbyt blisko uniemożliwi to gościom przeprowadzenie prywatnej rozmowy, co może wręcz dyskwalifikować lokal.
Wyjątkowe stoliki
Czy poszczególne stoliki mogą mieć własną osobowość? Moim zdaniem tak. Wyobraźmy sobie, że zamawiamy sobie w restauracji miejsce na wieczór. Możemy poprosić o zwykły stolik dwuosobowy. Może jednak restauracja ma do zaoferowania „stolik romantyczny”, „stolik z widokiem”, „stoli cichy” i wiele innych. Takie rozróżnienie miejsc siedzących tworzy wyjątkowy charakter lokalu i wychodzi naprzeciw zróżnicowanym ludzkim potrzebom. Warto mieć również na uwadze, że wymiar stolika determinuje komfort akustyczny gości. Płytszy stolik oznacza, że ludzie znajdują się bliżej siebie przez co nie muszą podnosić głosu aby komfortowo rozmawiać. Sporo osób preferuje stoliki narożne. Dlatego, w miarę możliwości, staramy się ich projektować jak najwięcej. Oprócz tego, że staramy się planować jak największą ilość „dobrych stolików” unikamy jednocześnie tych „złych”. Przykładowo „dwójki” powinny być rozmieszczane przy ścianach lub przy oknach. Samotna „dwójka” na środku pomieszczenia jest złym pomysłem ponieważ 2 osoby przychodzące do restauracji chcą z reguły trochę intymności. Z kolei „piątka” lub „ósemka” w centralnej części sali będzie działać dobrze. Ludzie w większej grupie są zajęci sobą nawzajem i mniej wrażliwi na lokalizację stolika.
Wygodne toalety
Podczas projektowania restauracji nie można zaniedbać toalet. Trzeba pamiętać, że jest to jedyne miejsce gdzie gość znajduje się sam. Zwłaszcza w drodze powrotnej jest bardziej otwarty na postrzeganie otaczającej go przestrzeni. Dlatego projekt toalety w restauracji powinien zakładać stworzenie pomieszczenia wygodnego, o przyjaznym charakterze, które nie będzie stanowiło dysonansu z częścią konsumpcyjną.
Gościnne projektowanie
Traktujemy restaurację jako miejsce, które spaja ze ze sobą określoną grupę ludzi. Nierzadko restauracja wzmacnia lokalne więzi społeczne i definiuje charakter jakiegoś fragmentu miasta. Może ona być również tłem niecodziennych wydarzeń, o silnym ładunku emocjonalnym dla gości – mam na myśli na przykład zaręczyny. To wszystko sprawia, że mamy do czynienia z przestrzenią niezwykłą. Aby ją stworzyć nie wystarczy oczywiście samo zaaranżowanie lokalu. Jest to jednak jeden z ważnych czynników. Tworząc projekt, mamy w wyobraźni już działającą restaurację. Panuje w niej atmosfera gościnności. Ludzie chętnie wchodzą do środka. Wewnątrz czują się dobrze i miło spędzają czas. Architektura restauracji jest siłą zapraszającą i zatrzymującą gości. Nazywamy to gościnnym projektowaniem.
Kopiowanie treści artykułu lub jego fragmentów bez zgody autora zabronione.
Michał Matejczyk / CEO&architect w SUMA Architektów
[:]